Friday, August 11, 2006

PARIS

Sommeren 2006 kan deles i to. Jobb og ikke-jobb. Ikke-jobb kan igjen deles i tre. Nå nærmer vi oss brøkregningens kjerne. Disse tre seksdelene er som følger: Paris, London og vandretur langs den Norsk-Russiske Grense. La oss følge matematikken og ta det første først:
Paris
Europa består av én by. Paris. Årlig arrangeres det en fantastisk uke med Paristur, og årlig får jeg lov til å være med som leder på denne. 60 timer buss, 100 eventyr av noen deltagere, 8 dagere mettede av opplevelser, latter, varme, inntrykk, mat, vennskap og en vakkert opplyst by er rammen for årets høydepunkt.
Deltagerene fra år 2004 kan ikke beskrives, deltagerene fra i fjor - 2005 - kan ikke en gang forsøkes å beskrives, men også årets deltagere fortjener noen ord: Dere er så tøffe. Og snille. Og pliktoppfyllende. Takk for at jeg fikk lov å være med å vise dere Paris, bruke en uke sammen med dere og bli kjent med dere!
Ingenting slår Paris. På søndag kveld, etter en deilig dusj der 30 timer busstur renner ned i sluket på dette kontinents mest lugubre ungdomsherberg, å få flanere Champs Ellysées, det er stort. Paris er rett og slett enormt. Seinen som slynger seg gjennom byen, de mange bruene som binder folket sammen (36 for å være nøyaktig), gitarspillet og dansen på elvebreddene kveld etter kveld, MontMarte med SacreCoeur, Notre dame trolsk liggende midt i Seinen, Eiffeltårnet som lager en delig kilende følelse i magen år etter år, båtturen på Seinen, fortausrestaurentene og atter en gang: Champs Ellysées, Europas paradegate i nattesmørket, gjerne letende etter en norsk 16-åring som ikke har møtt til avtalt tid.
Det er kriminelt å sammenligne årets Paristur med turen i 2005. Men likefullt: Takk. Dette er en evig flott tradisjon blitt. Il y a tous que vous voulez!

5 Comments:

Blogger Ane Maria said...

Så bra du hadde det bra på tur! Du er meget flink til å skrive blogg! Det må jeg si.. Og ER egentlig 16-åringer så ille som mange skal ha det til? :P Gleder meg til høsten! We're gonna ruuul in Hamar with YOUR car ;) God bless

11 August, 2006 10:50  
Anonymous Anonymous said...

Hva skjedde med resten av sommeren..? Jeg som gledet meg til å lese om Londontur og den berømte Grensemarsjen... Men det var ikke verdt noen ord etter Paris? Jeg må nok komme meg dit en gang..;) Later

11 August, 2006 14:11  
Blogger Martin B. said...

Veldig bra å lese Hans Magnus. Du er faktisk flink til å skrive.

Regner med du leser bloggen min også, og legger igjen en komentar.

Håper vi snakke snart.

12 August, 2006 17:17  
Blogger Amalie said...

Yo! FInt å høre at du hadde det bra selv om jeg er litt lei meg over at du prioriterte Paris over min bursdag :O

Men bra skrevet! ;)

15 August, 2006 11:09  
Anonymous Anonymous said...

Jeg er bare så ubegripelig, hjertens enig ang Paris. Og uttrykket bare én by i Europa er strålende. Vi har dessuten aldri vært nærmere neste års tur enn akkurat nå. BE

28 August, 2006 21:34  

Post a Comment

<< Home