Thursday, April 06, 2006

Er det noe håp?

- Nei.

Det var det legen måtte svare da han ble spurt. To timer senere døde 21-åringen av skadene fra trafikkulykken. Hvert år dør 300 mennesker i trafikkulykker. Trafikk er blitt en risikosport. Å føre, eller sitte i en gammel bil uten godt sikkerhetsutstyr, er som å kjøpe en tapetsert moped. Hver dag er det mennesker som ikke kommer hjem igjen.

Nei. Selvsagt skjer det ikke deg. Men det kan hende at oljesølet i veisvingen, den fortvilte kvinnen som kommer mot deg i Astraen som bare ønsker å forlate dette livet, eller den trøtte lastebilsjåføren ikke vet at det er du som kommer kjørende. Livet er så kort. Ikke gidd å ta sjanser. Dere er alt for verdifulle.

Den siste tidens vaffel med brunost, tross mange nominerte, det må bli Bestemor! (Selv om hun hadde Sognemorr i kjøleskapet (Enda en parentes, e-coli for de som ikke følger med) og jeg lå og spydde i tre døgn etter å ha vært hos henne.) Bestemor er verdens beste.

Litt mindre kreditt får SAS. Det går hardt utover transporttjænesten her på mine skriverier. Men værsågod: Aprikoskompott fra meg.

Vil du være med og redde verden litt? Gå inn på www.opprop.no og signer kampanjen mot regjeringens nye forslag til bioteknologilov, som vil tillate forskning på befruktede egg, åpne for å luke bort barn med uønskede egenskaper, og skape det "perfekte" menneske. Kampanjen heter "Ungdommer mot ny bioteknolgilov", og vil bli levert vår helseminister ca 1.mai. Da skal hun få høre det! Skriv fullt navn, med andre ord: Etternavnet ditt også.

HamKam serieåpner på søndag. Jeg har gåsehud og lette skjelvinger. Det bli nok værre når vi nærmer oss søndag.

Så kjære du. Kjør pent i påsken. Det er bedre å komme frem 20 sekunder for seint enn å komme 50 år for tidlig.

God påske. Med fred, Hansmagnus

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Må bare si Amen! til dine tanker om trafikk... Sånn har jeg òg tenkt lenge. Og det ER tross alt bedre å komme litt for sent, enn altfor tidlig... Det er nok av dem, for å si det sånn! Ellers har jeg tatt oppfordringen og signert;) Og gleder meg til påske fri! Vi snakkes! Klem

06 April, 2006 23:14  
Anonymous Anonymous said...

Forresten.. Som representant for helsevesnet må jeg bare si at det er nok ikke noe håp.. Vet ikke om noen som har overlevd enda iallfall;) Men vi kan jo gjøre det beste ut av den tida vi har her.. Og som vi IKKE vet når tar slutt! (The day after tomorrow suger, forresten.. Sånn apropos..;))

06 April, 2006 23:17  
Anonymous Anonymous said...

Tabbe at jeg ikke har vært mer innom her i det siste gitt, her lå det mye gull. Minneordet over tidenes forbilde, BF, er det bare å signere på. Og signere gjør vi i flokk om dagen, glimrende initiativ, bror. Opprop, folkens. Opprop! Bare én ting; den sjette sans er ikke BRA, vettu. Den er motbydelig, et gufs fra et sted vi ikke har tenkt å bruke tid noen gang, grusom!! God natt fra Bergen.

07 April, 2006 22:23  

Post a Comment

<< Home