Monday, March 27, 2006

Gjerlaugs Oscar

Så måtte den komme. Etter å ha vært blogginnehaver i to måneder var det på tide med en oppsummering over 15 beste filmer. Så sorry Fair Games, du nådde ikke opp i denne sammenhengen.

Nr 1: Historien om David Gale. Dette er bare helt enormt. Verdens beste historie satt inn i verdens beste regi. To strålende skuespillerprestasjoner, og Gjerlaug begynte å grine andre gang han så den. Fantastisk. Sett 5 ganger.

Nr 2: Ringenes Herre: Atter en konge. Et eventyr av en annen verden, storslått og vakkert! "I can't carry the ring, but I can carry You!" og "Don't go where I can't follow You må da være filmhistoriens største sitater. Og vardebrenninga! Vardebrenninga! Jeg får frysninger på ryggen. Sett 6 ganger.

Nr 3: Gladiatoren. Jeg er jo gutt. Denne er strålende. Kjempemusikk og en glimrende Russel Crowe. Sett minst 10 ganger.

Nr 4: A beautyful Mind. Stor historie, stor Crowe!

Nr 5: Windtalkers. En herlig krigsfilm, sterk historie og sterk slutt!

Nr 6: Schindlers Liste. Kommentarer overflødig. Hadde jeg bare reddet én til. Jeg kunne reddet én til!

Nr 7: Tears of the Sun. Krigsfilm, amerikanske marinejegere på oppdrag i Afrika. Storartet!

Nr 8: Ringenes Herre: To tårn. Hva skal man si. Eventyr.

Nr 9: The day after tomorrow. Veldig guttefilm. Og veldig bra.

Nr 10: The Rock. Enda mer guttefilm.. og deilig musikk. Skikkelig musikk er det.

Nr 11: Nattsvermeren. Her må man både tenke litt, og kan nesten bli en smule engstelig underveis. Hannibal Lecter er rå.

Nr 12: Ulvehunden. Min barndoms store film..

Nr 13: Save Private Ryan. Den teksten er bare så mye finere på engelsk. Første 20 minuttene er tøffe, resten er amerikansk, men dog veldig bra.

Nr 14: Tolken. Litt tenke og følge med underveis film. Det liker vi.

Nr 15: Den sjette sans. Magisk. Klart best første gang en ser den, men fortsatt en kjempefilm!

Verden er jo full av gode filmer. Jeg kunne ønske jeg kunne lage eller spille i gode filmer. Men det kan jeg ikke. Andre som fortjener stor kreditt er Shrek-filmene, Istid, The Others, City of God, Passion of the Christ, Rules of Engagement. Jadda. God uke godtfolk!

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

filmar du har glømt:

Flåklypa Grand Prix
American History X
Frihetens regn
Platoon
The good, the bad and the ugly
For en neve dollar
Black Hawk down

Band of Brothers ruver uansett ovar alle andre, men det er vel strengt tatt ikkj ein film

Alfie

27 March, 2006 14:58  
Anonymous Anonymous said...

Hei og hopp. Altfor lenge sia.. men jeg er enig i mange av kåringene dine (av de jeg har sett, sådan.. hadde visst ikke fått med meg alle..;))! Håper vi sees snart. Lev i nåden!

28 March, 2006 17:27  
Blogger tingaling said...

...ej like at du er listemsk! det viste jeg ikke!

28 March, 2006 22:14  
Blogger Hansmagnus said...

Nei Morten. Du tar feil. Phone booth ble ikke glemt. Og The day After Tomorrow er stor. "Save as many as you can!"

29 March, 2006 12:26  
Blogger Stine said...

vi har faktisk ganske lik filmsmak, bortsett fra alle de krigsfilmene som e isje har sett og isje enkli er sugen på å se...
harry potter er også høyt på min liste..det har vel kanskje isje du??

29 March, 2006 18:00  
Anonymous Anonymous said...

«Jadda.» Det var dette ordet som gjorde dette til din beste bloggegreie hittil.

29 March, 2006 20:56  
Anonymous Anonymous said...

At du faktisk har satt Windtalkers over Schindler`s Liste beviser jo bare at du ikke er så god på film alikevel! Hvis du hadde satt American History X kunne jeg trodd deg, men Windtalkers. HALLO!! Den er ikke sååå bra. Men dette er jo bare min beskjedne mening ;)

30 March, 2006 11:29  
Blogger Øyvind said...

Mången bra filmar her, gamle venn!! Må sjekka ut denna bloggen seinare og tror eg..!

04 April, 2006 20:49  
Blogger Amalie said...

Må si meg meget enig fetter Gjerlaug!! Filmsmak har du iallefall..
Fotball-laget jobber jeg fortsatt med, men filmen er i box ;)

23 April, 2006 16:20  

Post a Comment

<< Home