Wednesday, February 15, 2006

Bestefar

12. september 1914 ble Bestefar født. 13. ferbruar 2006 døde han. I mellomtida rakk han å sette preg på og forbedre utallige menneskers liv.

Da jeg hørte Bestefar var blitt enda dårligere, dro jeg søndag ettermiddag til sykehuset der han lå. Der fikk jeg tatt avskjed med min kjære Bestefar. Han både åpnet øynene og smilte mens jeg var der. Kl 12 mandag formiddag sovnet han rolig inn. Jeg fikk fort fri fra skolen, og fikk dratt ned og sett det legemet han forlot, og vært med Bestemor og søster. I går var det bisettelse, og tirsdag er det begravelse. Imens Bestefar sitter og smiler av oss fra Himmelen, får vi gråte fra oss her nede.

Bestefar kommer veldig høyt oppe på topp 1 lista mi over mine store helter og forbilder. Han var alltid interessert, morsom og til de grader vis. Noe av det siste han sa til Anne Kari, var å gjenta: "Jeg er sterk i troen, jeg er sterk i troen".
Bestefar er mitt aller største forbilde på å leve nært og avhengig av Gud. Så var det heller ikke overraskende at teksten han har bestemt for sin begravelse er hentet fra fortellingen om Såmannen. Og at sangene han valgte til bisettelsen i går var Kjærlighet fra Gud og Alltid freidig når jeg går. Sistnevnte avslutter slik:

Kjemp for alt hva du har kjært,
dø om så det gjelder.
Da er livet ei så svært,
døden ikke heller.

Så får vi følge dette Bestefars siste ønske.

Med fred over Bestefars minne.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jeg kondolerer! Bestefedre er det beste i verden og det er tungt å miste.. Kjenner til det og føler med deg. Men dere sees i himmelrike :)

16 February, 2006 18:02  
Blogger tingaling said...

Kondolerer virkelig!

18 February, 2006 21:20  

Post a Comment

<< Home