Saturday, February 04, 2006

Fra en født politimanns dagbok.

OK. Noen ser ikke ironien i denne. Gå da inn i deg selv og spør: Fulgte jeg godt nok med i norsktimene på ungdomsskolen?
Neppe. Husker du ikke smått fantastiske "Fra en født forbryters dagbok"?

..

Men jeg gråt ikke da jeg ble født. Og bestefar er ei heller noen stokk. Heldigvis, for Bestefar er min største helt. Han er snart 92 år og morsommere enn de fleste som har sendetid på TV2 og NRK en fredagskveld.

Det er lørdag. Ikke noe bemerkelsesverdig ved det, det er jo lørdag sånn i gjennomsnitt hver 7. dag, iallefall nå for tida. (Det føles dog som om det er mye sjeldnere.) Jeg er på skolen, skriver om "Stressvaksinering, mental forberedelse og skarpe aksjoner". Spennende nok å skrive om på en torsdag formiddag, men ikke lørdag ettermiddagsunderholdning.

Men i kveld skal jeg på teater. Forbrytelse og Straff av Dostojevskij. Med min bror. Takket være to stykk gratisbiletter.

I går lærte jeg forresten at vi må begynne å tenke på menighet som et hjem, en familie, ikke en bedrift. En menighet er altså et hjem, ikke et bygg. Vi skal ha foreldre, ikke sjefer. Vi skal ha LIV, ikke aktiviteter. Vi skal kunne få lov å ville, ikke bare måtte. Fordi vi skal ha trivsel, ikke bare tilvekst.

Står det noen steder at Jesus løp etter folkemassene? Står det "Jesus stilte seg opp midt i byen for å samle flest mulig"? Nei. Jesus stilte seg opp på de mest øde steder. (Hadde jeg stått og snakka midt i en ørken eller i en båt ute på sjøen ville de færreste kommet og hørt på.) Likevel kom folkemassene. Vi må leve positive liv. Så syns Jesus gjennom det. Amen.

Folk som irriterer seg over navnet mitt: Greit. Delta er Norges beredsskapstropp, antiterrorpolitiet, Norges (forbedrede) utgave av SWAT. Og nei. Jeg kommer aldri med der. Men ikke gidd å klage over navnet likevel.

Helgen står for døren og banker snart. God helg.

1 Comments:

Blogger Anne said...

Gøy gøy gøy :)
skal legge deg til blant bloggervennene mine! Det du har funnet ut om menighet var veldig bra!!! Amen til det... du kan jo sjekke ut min blogg innimellom også viss du vil.. misjo.blogsp... resten vet du :) skriver litt innimellom, ikkje så mye spennende.. men still.... enjoy

07 February, 2006 09:46  

Post a Comment

<< Home