Saturday, December 30, 2006

2006

2006. 365 dager, 8760 timer, 525600 minutter.
1 blodprøve, 1 Ishavsbad, 1 kjærste, 1 nedrykk, 1 begravelse, 1 leiropphold
2 fjelltopper, 2 uker utrykningskjørekurs, 2 Paristurer, 2 netter i nødbu
3 adresser, 3 eksamner, 3 søsken, 3 Ringenes Herre-filmer, 3 - null mot Rosenborg.

La meg stoppe der. Et begivenhetsrikt år.
Verden har opplevd skipsulykker, jordskjelv, vulkanutbrudd, henrettelser av diktatorer, sultkatastrofer.
Norge har opplevd Eli Hagen, en "drapstruet" Magne Hoseth, trykkede Muhammedtegninger, Biskop Rosemarie Køhns avskjed og edrue FrP-politikere på talerstolen. Ofte føler jeg litt sånn at Norge er sentrum i verden.

Så må det heller ikke glemmes at dette var året da Britney Spears skilte seg. Og rapet/rapte, vet ikke hvor sterkt det verbet egentlig er, på TV, NOKAS-ranerene fikk sin dom, Pippis Negerkongepappa ble Sydhavskonge og Paris Hilton gjennomførte et normalt og fornuftig intervju.

Men dette er MITT år, fra a til å, ende til annen og hode til hale:

Januar: Januar ble innledet med Paristur med Mari. Latinerkvarter, SacreCoeur, MontMartre, all verdens kjøpesentre og Eiffeltårnet. Samt mye anna morro. Kjempetur! Videre var januar skole, skole og skole. Samt snømåking for Huldra, som det ble ganske mye av etterhvert.

Februar: Ble en, på godt og vondt, innholdsrik måned. Flytur opp til Vesterålen på besøk til Beline, og biltur ned derfra samme helg, med Beline klar for nye eventyr sør for polarsirkelen. Ferden gjennom Hamarøy på snøføre gikk usedvanlig fort og fint. Og den siste natten over Dovre tilhører årets høydepunkter. Underveis fikk vi vite at Bestefar var blitt dårligere, og raste til Fredrikstad Sykehus. Søndag ettermiddag satt vi sammen, og mandag 13.02 døde Han. Begravelsen fant sted uken etter, og samlet alt av slekt og godtfolk. Og vi sang Deilig er Jorden ved graven.
En Kristiansandtur fikk jeg med meg, Q-prisen i Salem, samt årets to store innleveringer på skolen, en straffesak og en tverrfaglig temaoppgave om vold.
Søvn er februar altfor kort til å holde på med.

Mars: Skole, skole, Oslo, Oslo. Ingen store utskeielser, så vidt jeg erindrer. Var vel tur til Gålå (Åreld) denne måneden. Ellers klinger ingen bjeller i mitt indre.

April: Påske. Og derav Påsketur. Med Magnar og Rune, tidligere omtalt på denne blog under "Alive". Fantastisk tur, inn i 2000-metersklubben med vår erobring av Snøhetta. At forsøket på å nå "Vesttoppen" måtte avbrytes, og vår horrible plassering av teltbase først natten er i ettertid kun blitt gode minner.
I slutten av måneden var det klart for 50-årsdagen til Maris mor, og møte med hennes slekt. Ellers intet nytt fra de øvrige fronter.

Mai: Mai er alltid så bra. Tre eksamner, som man jo er glad for å være ferdig med, og vel fornøyd med. Bursdag i Frognerparken og debut som assistent på Sanderud avd A2. Og den
sørgelige avskjed med Huldra. Hamar neste destinasjon.

Juni: Juni er Paristur. Og Paris er Himmel. Kjempetur til Paris igjen. Må jeg atter nevne Seinen, de 36 broer, MontMartre, båttur, Eiffeltårn, vandring i ganger på jakt etter 16-åringer som glemte å sove, leting etter 16-åringer som ikke var på rett sted, samt Champs Ellysees? Nei, men jeg fikk så lyst til å gjøre det.
For man blir glad av sånne steder.
Ellers noen Osloturer til Mari og en del Sanderudvakter. Juni gikk fort!

Juli: Juli bød på mye bra. Londontur med Mari og Kari, pluss diverse småbrødre, We will Rock You, shopping, deilig mat og Red Hot Chili Peppers var utvalget av hendelser. Atter en kjempetur.
Mere Sanderud.
Og så. ReconUnion, hele firemannslaget fra glade, strevsomme og evig fine grensejegerdager i Nord samlet til vandretur. En uke langs grensen, fantistisk natur, fantastiske folk og grensesprengende artig.

August: Mere Sanderud, heldigvis med noen Osloturer innmellom. Jeg nøt den første tiden i leilighet i Hamar, og begynte i praksisen i Hedmark Politidistrikt.

September: 11. september bar det til leiropphold. Skyting, sluttet orden, øvelser, god mat, o-løp og Det O Store Feltløp. Som var morsomt, langt og en del annet. Uforglemmelige opplevelser innimellom. Dette var måneden jeg kjøpte min første bil, Mari hadde bursdag, 21 år, og vi markerte Mors 60-årsdag hjemme med å samles hele familien, prate, spise, se på bilder, være på graven, og være.

Oktober: Mere praksis i politiet, og et småkjedelig kjørekurs i Kongsvinger over 2 uker. Det var nok det. Selv om kjøring er ganske evig gøy.
Mari var en lang tur i Hamar, og det kom snø. Masser.
Ellers var Tentro blant det som stod på programmet.

November: Snøen forsvant jo. November bød på masse artig på jobb, mye julebrus, samt det fatale: 5. november 2006. HamKam stuper ned fra Eliteserien. Trist, trist, trist.

Desember: Jul. Og advent. Osloturer og Haldentur. Julens høydepunkt var vel Deilig er Jorden i Ringsaker Kirke. Tidlig på morgenen, men det får stå seg til en gang i året. Masse herlig mat, gaver, alle søsken hjemme.

2007 kan igrunn bare komme. Værsågod. Jeg skal ikke hindre det.
Godt nytt år til alle, og nytt godt år til flest mulig!

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du imponerer med oppdateringer, må jeg si. Men synes snart du må oppdatere profilen din! Det begynner vel å bli en stund siden du var 22... Godt nytt år, forresten!!! Lev i nåden.

31 December, 2006 16:27  
Anonymous Anonymous said...

Jeg er så hjertens evig enig i Parisskildringene. Og de andre tingene jeg har vært med på. Særlig Dovrenatten. Den blir større, videre og bredere hver gang jeg tenker på den. Din hukommelse overgår forresten alt. Kan du, på tre sekunder, komme på hva du gjorde 11. juni kl 17? To timer igjen av 2006 nå, godt nyttår!! be

31 December, 2006 21:57  
Anonymous Anonymous said...

Hehe, ble kjapp gjennomlesing - og du vet kanskje hvorfor:P
Men mye bra! du skal skrive min neste norsk stil;D
Skal følge med mer på sida di! Håper vi ses snart og i andre forbindelser enn meg som stresser i vei med oppgjøret:)
-Marit Kristine

04 January, 2007 00:07  
Blogger Anne said...

Godt nytt år Hans Magnus! Håper vi sees litt mer i 2007 enn vi gjorde i 2006 - det var ikkje mye å skryte av! Sees iallefall i juli da - håper eg :)

07 January, 2007 01:23  
Blogger Stine said...

likte beskrivelsen av 2006.
nå har e lissom blitt oppdatert for heile fjoråret! herlig.
snakkes snart igjen!

08 January, 2007 13:17  
Anonymous Anonymous said...

Bra skrevet Hans Magnus, men hvorfor er ikke jeg nevnt?! Syns iallefall jeg fortjener en linje eller to.. ;)

Vi er så sinnsykt kule vi!!

10 January, 2007 04:20  
Blogger Amalie said...

Det var jeg som skrev det hvis du ikke skjønte det :p

20 February, 2007 04:10  

Post a Comment

<< Home